Már a gyémánt sem a régi

Meginogni látszik az elit klub, amely évtizedekig irányította a gyémántipart. Míg korábban a szakma csúcsának számított, ha egy cég a De Beers gyémántbányász társaság vevője lehetett, manapság már eltűnőben vannak a busás profitok, ez pedig alapjaiban változtatja meg az ágazat erőviszonyait.

Kétségtelenül a világ legexkluzívabb társaságai közé tartozik a De Beers három érdekeltsége. A kartellként működő, Dél-Afrikában alapított bányászvállalat Londonban a Diamond Trading Company nevű cégen keresztül, Izraelben a Szindikátus nevű kartellen, míg Európa nagy részén a Central Selling Organization elnevezésű társaságon keresztül uralta a piacot.

Több mint egy évszázada a De Beers a kitermelt nyers gyémánt jelentős részét a kereskedők egy gondosan kiválasztott csoportjának adja el; a lista olyan neveket tartalmaz, mint a Tiffany & Co., a Graff Diamonds és a Bermudákon bejegyzett Signet Jewelers – ez utóbbi például a világ legnagyobb gyémántkereskedő vállalata.

A gyémántiparban a De Beers vevőjévé válni tehát sokáig az alapja volt annak, hogy egy kereskedő vállalat sikeres legyen és profitot tudjon termelni. Manapság azonban korántsem ennyire könnyű a sikerhez vezető út – írja a Bloomberg az iparágat elemző cikkében.

A De Beers az 1900-as évek elején még a világ gyémántkitermelésének 90 százalékát irányította, és bár a kitermelés egyre nőtt – és ezzel együtt, szokatlan módon, az árak is egyre emelkedtek –, és számos új szereplő jelent meg a piacon, még az 1990-es években is mintegy 85 százalékos volt a piaci részesedése. Ekkor még jó néhány országgal kizárólagos szerződése volt a gyémánt értékesítésére, ám a kétezres évek elején – nagy részben az antitröszttörvények megjelenésének következtében – a De Beersnek sorra szűntek meg a kizárólagosságot garantáló szerződései, és 2010-re 30 százalékra csökkent a részesedése.

Forrás: vg.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük